KLACHTENREGELING VERLOSKUNDE EN KRAAMZORG

Verloskunde

Het is belangrijk dat je je goed voelt bij ons, want zwanger zijn is al spannend genoeg. Daarom doen we er alles aan om jou en je kindje goed te begeleiden. Het is prettig als het contact met de verloskundige en andere professionals in onze praktijk deskundig en aangenaam verloopt. Toch kan het voorkomen dat je een klacht hebt.

Zit je met vragen? Of twijfels? Ben je ergens ontevreden over? Vertel het ons. We nemen graag de tijd om er samen over te praten.

Lukt het niet om er samen met ons uit te komen? Of wil je hulp bij het indienen van een klacht? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van het CBKZ (Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg). Deze is onpartijdig, werkt onafhankelijk en helpt je graag verder met ondersteuning en advies. Ook bemiddelt de klachtenfunctionaris bij het vinden van een oplossing. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.

De externe klachtenfunctionaris van het CBKZ is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag (van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur) via 088 – 0245123. Je kunt ook een mail sturen naar klachtverloskunde@cbkz.nl.  

Kijk voor meer informatie op www.klachtverloskunde.nl

Kraamzorg

Kraamzorgpraktijk Om de Noord wil graag goede geboortezorg geven aan al onze cliënten. Desondanks kan het voorkomen dat je niet tevreden bent. Je kunt dan gebruik maken van deze klachtenregeling. Wij zijn aangesloten bij de brancheorganisatie BO Geboortezorg en bij het afhandelen van klachten volgen wij hun klachtenregeling, die je hieronder kunt downloaden.

Melden van incidenten

Van alle medewerkers wordt gevraagd om een incident direct te melden. Wanneer er een incident gebeurt wordt ook de cliënt hiervan op de hoogte gebracht. Ook kun je als cliënt zelf een melding doen van een incident. Je kan hiervoor onze organisatie bellen op 06- 53 66 42 28 of een mail sturen naar info@kraamzorgomdenoord.nl. Om inzicht te krijgen in incidenten worden zij altijd geregistreerd. In het dossier van de cliënt, maar ook in ons incidentenregister.

Zorgverleners

In onze organisatie wordt zorg verleend door verschillende zorgverleners. Al onze medewerkers zijn gediplomeerd, of in opleiding. Daarnaast zijn al onze kraamverzorgenden geregistreerd bij het Kenniscentrum Kraamzorg en is een VOG en vergewisplicht aangevraagd. Verder wordt functioneren van zorgverleners getoetst door een functioneringsgesprek, door intercollegiale toetsing en bevorderd door scholing.

Wij werken op basis van richtlijnen die regionaal, landelijk of in onze organisatie zijn afgesproken. Hierbij staan cliënt- en medewerker veiligheid centraal.

Cliënttevredenheid

Wij vinden cliënttevredenheid heel belangrijk. Wij vragen op verschillende momenten naar:

  1. Voorafgaand aan de (kraam)zorg maken we afspraken over je wensen en onze inzet. Voor de kraamzorg doen we dit tijdens een intakegesprek bij jullie thuis.
  2. Tijdens de zorg wordt de zorg geëvalueerd en zonodig bijgesteld.
  3. Na de kraamzorg wordt via een digitale enquête de zorg geëvalueerd. Zo kunnen wij onze zorg verder blijven verbeteren.

Je mag van ons verwachten dat wij zorg verlenen op basis van de algemene voorwaarden van BO Geboortezorg. Deze vind je terug op onze website. Daarnaast houden wij ons aan landelijke- en regionale richtlijnen en afspraken.

Als je wel een klacht hebt

Mocht je een klacht hebben dan vragen wij je in eerste instantie met ons contact op te nemen. Graag lossen wij de klacht direct en naar tevredenheid op. Je mag hiervoor:

  1. a) bellen met de dienstdoend verloskundige; of
  2. b) een mail sturen aan info@kraamzorgomdenoord.nl. Waar je jezelf het prettigst bij voelt.

Mocht de situatie zo zijn dat je geen contact wil opnemen met ons, kun je ook direct contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris. Hiervoor zijn wij aangesloten bij Bo Geboortezorg: https://bogeboortezorg.nl. Zij zullen een bemiddelingspoging doen.

Wanneer we er samen niet uitkomen, en ook de bemiddelingspoging via de klachtenfunctionaris slaagt niet, kan de klacht nog worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg, waarbij wij zijn aangesloten. Zij doen dan een bindende uitspraak.

Hoe dien je een klacht in?

Wanneer je een formele klacht wil indienen stuur je hierover of een brief, of een email. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

We gaan dan met je in gesprek. We willen weten wat er (niet) gebeurd is en waar je precies ontevreden over bent. We kijken naar de afspraken die met je gemaakt zijn en naar de evaluaties van zorg die we gedaan hebben. Zo kunnen wij voor jou met een passende oplossing komen en onze zorg verbeteren voor de toekomst.

Wanneer wij niet binnen een maand na indienen van je klacht (naar tevredenheid) gereageerd hebben, kun je je klacht ook neerleggen bij Bo Geboortezorg. Hier kijkt een onafhankelijke klachtenfunctionaris naar de klacht.